اعمال دهه اول محرم
بهتر است در شب اول، بعضى از نمازهایى را که در این شب وارد
شده به مقدار حال و توانایى خود خوانده - حداقل دو رکعت نمازى را ک
ه شامل حمد و یازده بار "قل هو الله احد" است -، بعد از آن دعایى را
که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم بعد از این نماز خوانده است
و در کتاب اقبال نقل شده بخواند و فرداى آن روز را روزه بگیرد.
در روایت آمده است : کسى که چنین عملى را انجام دهد، مانند
کسى است که بمدت یک سال کارهاى خوب انجام داده و تا سال
آینده محفوظ خواهد بود.
روزه روز سوم، در روایت آمده است: حضرت یوسف علیه السلام دراین روز از چاه خارج شد. و اگر کسى این روز را روزه بگیرد، خداوند
مشکل او را برطرف نموده و سختیها را بر او آسان مى نماید.
روایت شده: مستحب است تمام ماه را روزه بگیرد. و در مورد روزه
روزتاسوعا و عاشورا روایت مخصوص داریم اما احتیاط این است که روز
عاشورارا روزه نگیرد ولى از خوردن و آشامیدن تا عصر خوددارى نماید
و آنگاه چیزى بخورد یا بیاشامد به جهت این که امام حسین علیه
السلام و یاران حضرت در عصر از غصه هاى این دنیاى پست رهایى
یافتند و در هنگام عصرسعادتمند شده و به مطلوب خود که عبارت
بود از دیدار خداوند بزرگ، رسیدند.
و شاید به همین جهت است که دوستان عزادار آن حضرت علیه السلام
درعصر این روز غم و غصه آنها کاهش پیدا کرده و از بین مىرود.
حضرت یوسف علیه السلام در روز سوم محرم از چاه خارج شد. و اگر
کسى این روز را روزه بگیرد، خداوند مشکل او را برطرف نموده و سختیها
را بر او آسانمى نماید.
دو نکته
الف- در سایر اعمال شب و روز عاشور، از قبیل نمازها و دعاهاى آن -
غیراز زیارتها و نمازهاى آن - اشکالهایى وجود دارد. و ممکن است این
اعمال ساخته و پرداخته مخالفین شیعه باشد. مواردى مانند استحباب
سرمه کشیدن و غیر آن ؛و حتى اگر از معصومین علیهم السلام نیز روایت
شده باشد، باز هم انجاممراسم عزادارى و صلوات فرستادن بر امام علیه
السلام و اصحاب او و لعنت نمودنکشندگان آنها بهتر از انجام چیزهایى
است که در آن روایات وارد شده است . زیرادر روایت بر این اعمال نیز تاکید
شده است.
ب- از چیزهایى که عقل آنها را همراه با زیارت آن حضرت علیه السلام
لازم مى داند، زیارت اهل بیت و یاران شهید اوست؛ بخصوص ب زیارتهایى
که واردشده است.